« Home | Formel 1: Malaysias Grand Prix - kvalifikation [TV... » | Formel 1: Malaysias Grand Prix - Practice [TV tran... » | 2006 Bahrain Grand Prix - slutresultat » | Live blog fra 2006 Bahrain Grand Prix [TV transmis... » | 2006 Bahrain Grand Prix - resultaterne fra kvalifi... » | Live blog fra kvalifikationen i Bahrain [Zulu, kl.... » | Jenson Button var hurtigste mand ved tredje træning » | Resultaterne af anden træning i Bahrain (Practice 2) » | Davidson hurtigst ved dagens anden træningsrunde (... » | Raikkonen's bil brænder sammen efter 42 minutter u... »

Formel 1: Malaysias Grand Prix - Sepang [TV transmission: søndag kl. 07:55]

God morgen. Velkommen til Malaysia.

Der er 30 minutter til starten på sæsonens andet Formel 1 Grand Prix.

Fisichella har pole position. Jenson Button holder ved siden af. Og lige bagved holder Nico Rosberg, året store positive overraskelse.

Schumacher, Massa, Coulthard og Barrichello er alle sendt 10 pladser ned i feltet på grund af motorskift.

Det er godt nok tidligt for en søndag. Der er helt stille udenfor. Selv fuglene sover endnu.

Men om lidt er der ikke så stille i Malaysia. For så går starten. Vroooooom!

Bilerne har i år skiftet motorene fra V10 til V8. Det har man gjort af sikkerhedsmæssige hensyn. Man ville simplethen køre lidt langsommere. Men udviklingen inden for aerodynamik og dækteknologi har kompenseret for den mindre motor, så bilerne kører faktisk lige så stærkt som i sidste sæson. Over 300 km/t på langsiderne. Der er en lang og hurtig langside på Sepang banen i Malaysia. Det bliver spændende at se hvilke tophastigheder, der bliver målt i dag. Der er nu 10 minutter til start.

Vi er nu klar til start. Det er usædvanligt at have Fisichella (der dog har sin tredje pole position) og Button så langt fremme. Vi må forvente at Alonson og Raikkonen skyder frem som pile gennem feltet. Det lader ikke til at der er nogen, der kan stikke af alene, som vi ser det nogle gange. Det er en meget spændende start grid. Og alle holder øje med unge Nico Rosberg. Faktisk er start grid'en først blevet klar for et par timer siden. Det har været noget af et regnestykke at placere de mange biler, der har skiftet motor. Også Ralf Schumacher er sendt ned i feltet. Han holder sidst. Det har været en hård sæson start for Toyota. Michael Schumacher holder relativt langt fremme i feltet trods motorskift. Han holder som nummer 14. Hvor langt kan han mon køre sig frem i dagens løb?

Varmen i Malaysia - der er op til 50 grader inde i cockpit - er tilsyneladende mest hård for racerbilerne, så vi kan ikke forvente at alle 22 biler kommer i mål i dag.

Opvarmningsrunden - installationsomgangen - er gået i gang. Er I klar derude, Formel 1 fans?? Det går amok om lidt!!

Klokken er 15 i Kuala Lumpur. Neglebidning i garagerne. Starten går!

Raikkonen er kørt af! Raketstart af Renault. Fisichella i front. Alonso nummer tre. Button holder sin andenplads. Schumi har kørt sig op med to placeringer. Han kører stærkt. Kimi er udgået. Hvor er Rosberg?

Christian Klien i pit. Venstre forhjulsophæng er smadret. Schumi kører stærkt. Han er dog fanget bag Villeneuve. Ralf ligger nu nummer 12. Men det er Renault'erne, der igen styrer for hårdt. Rosberg nede som nummer syv, men Mark Webber helt fremme som nummer fire. Fisichella kører hurtigste tid. Alonso er ikke nær så hurtig. De ligner lige nu et race mellem Fisichella, Alonso og Schumi, der kommer bagfra!

Rosberg overhaler Heidfeld - landsmanden - og ligger nu nummer seks. Fisichella pisker afsted. Alonso presses hårdt af Mark Webber med en Cosworth motor! Hvor meget brændstof kan Alonso dog have ombord? Kan der være tale om en et stops strategi? Man kan aldrig vide med Renault. De er nogle snedige benzin banditter.

Fisichella bliver ved med at sætte hurtigste omgang. Der er gået ild i Rosberg's bil! Åh, nej, Rosberg er udgået. Cosworth motoren er brændt sammen. Nu er tre hurtige kørere allerede væk: Kimi, Klien, Nico Rosberg. Gad vide hvor mange biler, der holder hele vejen hjem i dag? Lige nu ligner det en Renault, en Honda og en Ferrari på podiet (jeg tror at Schumi kører sig op). Webber presser Alonso hårdt.

Sorte skyer trækker op over banen. Bliver det regnvejr i Malaysia?

Villeneuve ligger og spærrer for Schumacher. Canadieren er en klods på banen. Det er blevet hans image. At være i vejen for de andre. Flyt dig dog! Der er en syvdobbelt verdensmester, der skal forbi...en verdensmester. Jeg kan stadig ikke begribe, hvordan Villeneuve blev verdensmester. Giv ham et flag! Ralf i pit med problemer. Så kom Schumi forbi! Afsted, afsted. Jagten på podiet er sat ind. Jeg er Michael Schumacher fan. Hvem er ikke det?

Det lader til at begge Red Bull biler er kørt i garage. Webber vil så gerne forbi Alonso, men har tilsyneladene ikke power nok til at overhale den regerende verdensmester. Australieren vil sikkert ønske at han var en kænguro, så han blot kunne HOPPE OVER Alonso.

Schumi jagter Trulli. Det er kun et spørgsmål om tid. Så er det bekræftet: bye, bye Red Bull. Schumi tager Trulli! Hvor er han bare god. Sidste weekend var det Kimi Raikkonen, der imponerede med et brag af et løb. Denne gang er det kongen af Formel 1, Michael Schumacher, der viser hvor fantastisk en kører han er. Mark Webber vælger at gå i pit. Han gider ikke at køre lige bag ved Alonso mere.

Nå, det blev faktisk som jeg ikke forudså: En bil stak af fra alle de andre. Fisichella er langt, langt foran de andre. Han er smuttet. Jeg må også trække min udtalelse om at give Villeneuve flag tilbage, han har netop overhalet Trulli. Der røg den anden Cosworth motor! Mark Webber er kørt af banen, endnu en bil er udgået. Hold da op, vi skal være heldige, hvis halvdelen af bilerne kommer i mål.

Hvad med Barrichello og Montoya? Store kørere, der efterhånden er blevet fuldstændigt anonymiserede. Fisichella har været i pit. Nu ligger Button nummer 1. Montoya er faktisk nummer fire. Button kører nu i pit, så nu er Alonso i front. Det er ham med den tunge bil.

Vi har altså de to Renault'er i front nu. Hvilken fantastisk reklame for det franske bilmærke. De kan bygge biler, der holder! Schumi jagter stadig Heidfeld. Nu begynder det at dryppe. Nu kan I godt gøre regnvejrsdækkene klar, drenge! Schumacher er stærk i regnvejr. Han skal nok komme i top tre. Bare vent og se. Alonso, Montoya, Heidfeld og Schumacher mangler at komme i pit. Barrichello kæmper for at komme forbi Scott Speed. Det var ikke lige den nærkamp, vi forventede.

Montoya og Schumacher i pit. Alonso ligger nummer 1. Han kører på en 1-stops strategi. Hvordan kunne han køre så stærkt i starten. Han snuppede fire pladser med en heavy car! Barrichello er nu nummer otte, men mangler at være i pit. Montoya kører stærkt. Han skal redde McLaren's ære i dag efter at Kimi er udgået.

Alonso kører i pit! Kan det være en 1-stops strategi? Der er 30 omgange tilbage. Så har vi den samme stilling som efter første omgang: Fisichella, Button, Alonso. Massa er nummer fire lige nu, men han mangler ligesom Barrichello et pit stop. Barrichello kører i pit nu. De er måske også på 1-stops strategier? Nu er vi snart halvvejs. Nu begynder Alonso at sætte hurtigste tider. Renault'erne kører meget stærkt. Honda'en kan ikke følge med. Alonso jagter Button. Schumi jagter - stadig - Heidfeld.

Så har Massa været i pit. Nu er har de vist alle været inde. Super pit stop af Massa. Han startede sidst, men har kørt sig flot op. Det er Renault, Honda og Ferrari i dag. Men Renault er altså i en klasse for sig selv.

Der sker ikke så meget i løbet lige nu. 23 omgange igen. Barrichello kæmper sig op i feltet, men lige nu venter vi stadig på at Alonso kører Button ind, og at Schumi kommer forbi Heidfeld, så han kan sætte jagten ind på Montoya. Perfekt løb af Fisichella indtil nu.

Rubens Barrichello har fået en 10 sekunders stop&go straf. Han har kørt for stærkt i pit'en. Ide er udgået. Men banen holder tør. Lige nu virker det som om at bilerne bare skal holde hjem i den stegende hede. De eneste overhalinger, der er på banen, er biler, der bliver taget med en omgang. Fisichella kører i pit med 19 omgange tilbage. Lynhurtigt pit stop igen. Nu er Button i pit. Så er Alonso igen i front. Renault er 1-2. Button kommer ud bag Montoya.

Over radioen hører vi at Alonso skal køre fem omgange mere inden pit stop. Han er altså ikke på 1 stop, men hvis Renault endnu en gang har spillet deres kort rigtigt, så kommer han ud foran Button og Montoya og så er Renault altså reelt 1'er og 2'er.

Button ved at han er under pres, så han svarer igen med hurtige tider. Det lader til at løbet bliver afgjort i forbindelse med de kommende pit stops fra Alonso og Montoya. Flot løb af Ferrari, der startede helt nede i rækkerne og nu begge har kørt sig ind i pointene. Hvor langt kan de nå op? Button, Alonso og Montoya kører hurtige tider lige nu. De ved godt at det er i disse minutter at løbet bliver afgjort. Det er sjældent på de sidste omgange.

Montoya i pit. McLarens sidste pit stop i dag. Renault gør klar til at tage imod Alonso. Han kører ind nu. DE GØR DET IGEN! Alonso kommer ud foran Button. Renault er nu nummer 1 og nummer 2. De er helt suveræne. Taktisk og teknisk mesterværk. Det ligner en dobbelt Renault triumf. Kan Button mon holde tredjepladsen? Nu skal Schumacher i pit. Han når nok ikke podiet alligevel. Der er 11 omgange tilbage.

Massa mangler et pit stop. Der nu kun otte omgange tilbage. Kan vi have en bil med en 1-stops strategi alligevel? Det er sjældent at vi oplever det. Særligt nu, hvor der må skiftes dæk igen. Det lader til at vi slipper for regn. Heidfeld's motor eksploderer! Endnu en bil er udgået. Og det var en af de forreste. Det betyder at Ferrari'erne rykker en placering op. Der er nu syv omgange tilbage. Hvor mange af bilerne på banen kan holde hjem?

Et overlegent løb af Renault og et flot løb af Ferrari, der har kørt sig op på 5. og 6. pladsen fra de bageste pladser. Kun Button (Honda) og Montoya (McLaren) har været lige så hurtige i dag. Med fire omgange tilbage handler det om at passe på materiellet, at få racerbilerne i mål. Det mest spændende lige nu er om Massa skal i pit. Og hvis han ikke kører i pit, lader han så Michael Schumacher komme forbi? Det er efterhånden et klassisk Ferrari scenarie.

Villeneuve og Ralf Schumacher har kørt sig ind i pointene med tre omgange igen. Barrichello ligger nummer 10. Otte biler er udgået. To omgange igen.

Sidste omgang! Får Schumacher lov til at overhale Massa?

Fisichella vinder Malaysia Grand Prix! Alonso bliver to'er. Button bliver nummer tre. Til lykke til Renault.

Massa får lov til at holde sin placering. Flot løb af Massa! Flot løb af Schumacher. Bemærkelsesværdigt er det også at begge Toyota biler endte i top ti.

Resultaterne kommer her på siden om nogle få minutter.

"Bravo, bravo, bravo", lyder det over radioen til den romerske racerkører, der vandt idag. Flavio danser en sejrsdans med sine kørere, da de stiger ud af de hurtige Renault raket-biler. Renault ejer Formel 1 lige nu. Det bliver svært for de andre at følge med.

Tak for i dag og på gensyn til det australske Grand Prix. Det er den 2. april 2006.

God søndag.