Tyrkiets Grand Prix - Istanbul, Live Blog
God eftermiddag.
Velkommen til Istanbul. Vi skal køre Formel 1. Vi skal køre stærkt. Banen i Istanbul er en af Grand Prix seriens hurtigste.
Vi har rød front. Massa har sikret sig sin første pole position. Team kammerat Michael Schumacher holder lige ved siden af. Renault'erne holder lige bagved og er klar til at skyde forbi. Kimi holder helt nede på P7. Jenson Button - vinderen af det ungarske Grand prix! - holder lige foran på P6. Heidfeld på P5 og Kubica på P8 er de store overraskelser fra kvalifikationen.
Der er 30 minutter til start.
TV2 kårer HOT/NOT listen op til starten:
HOT
De La Rosa (Nr. 2 i Ungarn)
Jenson Button (Nr. 1 i Ungarn)
Ungarns Grand Prix (de mange overhalinger)
NOT
Liuzzi (skyld i Raikkonens uheld i Ungarn)
Michael Schumacher (overhaler med rødt flag i Ungarn)
Fernando Alonso (hjulet er ikke skruet ordentligt fast)
Vi er midt i silly season. Det kaldes dette tidspunkt i sæsonen, hvor de mange rygter om team sammensætninger florerer. Nogle rokader er dog på plads: Mark Webber skal køre for Red Bull sammen med veteranen David Coulthard. Alonso skal køre for McLaren. Det stærkeste rygte er at Kimi skal køre for Ferrari fra næste sæson. Det store spørgsmål - der først besvares til Grand Prix'en i Monza - er hvad Michael Schumacher skal fremover. Fortsætte hos Ferrari? Stoppe karrieren? Begynde for et nyt team? Til BMW for en milliard?
Der er 36 grader i Istanbul. Der er 10 minutter til start.
Spændingen er i top i årets Grand Prix serie. Der er kamp om verdensmesterskabet, der er mange, der kan vinde Grand Prix’er, vi har Massa på pole og vi har senest været vidne til et forrygende GP i Ungarn med masser af dramatik og et utal af overhalinger.
Det er Schumacher vs. Alonso. Det er Ferrari vs. Renault. Og så er der alle de andre. Hvad kan Heidfeld med det flotte pole position og hvor langt når Jenson Button denne gang. Og hvad med Kimi? Kommer han overhovedet i mål med sin McLaren?
Bilerne er kørt ud på installationsrunden. Alle racerne startede uden problemer. Der er en fantastisk bane, hvor vi kan forvente mange overhalinger. Den er bred, den er sikker. Den er bygget til action!
Jeg elsker disse øjeblikke. Sekunderne før starten på et Formel 1 løb: Røde lys. Lysene slukkes. Starten er gået!
Alonso prøver at presse sig ind i mellem Ferrarierne, men Schumi afviser. Massa holder føringen. Der er en kollisioner nede bagved i første sving. Kaotisk start. Alle biler kom videre og vi slipper for Safety Car (SC). Fisichella, Heidfeld, Raikkonen i pit med beskadigede biler. Webber får en fantastisk start. Det gør unge Nico Rosberg også. Button er godt med.
Stillingen lige nu: Massa, Schumacher, Alonso, Button, Webber, Rosberg, Kubica, Klien.
RAIKKONEN KØRER GALT! Han bliver siddende i vognen. Åh, nej..hvad sker der? Kimi er ude efter blot 3 omgange. Også Sato og Monteiro er udgået efter tumulten i starten.
Vi ser starten igen på TV monitorene og kan se af Kimi bliver ramt bagfra i starten og punkterer på det ene baghjul. Han kommer hjem til pit og får skiftet hjulet, men kører efterfølgende racerbilen af banen i et voldsomt styrt ind i barrieren. Det lignede Alonso's afkørsel i Ungarn, hvor det ene hjul ikke var skruet ordentligt fast. Er det samme mon sket for Kimi Raikkonen?
Trulli er flyvende og overhaler nu Liuzzi, der var en af dem, der skabte panik under starten, men som selv slap igennem uden problemer. Kubica har overhalet Rosberg!
De store skuffelser på banen lige nu er De la Rosa nede på 9. pladsen og Barrichello helt nede på 13. pladsen. Kubica (BMW) jagter Webber (Williams). Kubica er tændt i dag!
50 omgange tilbage.
Barrichello overhaler Liuzzi og tager en placering.
Michael Schumacher kører hurtigste omgang. Schumacher øger forspringet til Alonso.
Ralf Schumacher, Fisichella og Heidfeld ligger helt tilbage i feltet efter ekstraordinære pit stop i starten.
Michael Schumacher sætter ny hurtigste omgang. 1:18.791. Han er et halvt sekund hurtigere end Alonso per omgang. Button hænger godt på Alonso. Herefter er der et stort spring ned til de øvrige biler.
Liuzzi spinder af og udgår! Han holder på et meget farligt sted! Safety Car på banen.
Banen i Istanbul er en typisk 2-stops strategi bane. Men nu går både Ferrari og Renault i pit med begge biler! Button går også i pit. Ferrari tager begge biler i pit på samme tid, så Schumi må holde i kø. Det betyder at Alonso overhaler ham i pit'en. Sikke noget rod! Hvad tænker de dog på? Vorherrebevares. Komplet idiotisk, men måske uundgåeligt?
Stillingen lige nu: Massa, Alonso, Schumi, Button, Rosberg, Klien, De la Rosa, Trulli. De fire første har været i pit. Barrichello og Coulthardt har sneget sig op på en 9. og en 10. plads uden pit stop. Det er et meget rodet Grand Prix. Men det er ret spændende. Safety Car forlader banen.
Løbet er givet frit. Nu kan Alonso jagte Massa. Schumi har mistet sit forspring og er altså nede på tredjepladsen. Han har Button efter sig. Rosberg ligger på en meget overraskende 5. plads, men mangler ligesom flere andre kørere et pit stop.
40 omgange tilbage.
Der er tæt race nede bagved efter SC har samlet hele feltet. Webber og Kubica er faldet tilbage til 11. og 12. pladsen, men har begge taget et pitstop ifm. SC.
Fisichella overhaler Kubica, men Kubica vil ikke give sig. Kubica kører meget som Raikkonen, men må afgive positionen til Renault'en. Barrichello overhaler Trulli, men Trulli kommer tilbage. Masser af kampe nede i feltet. Pedro De la Rosa overhaler Christian Klien.
Stillingen lige nu: Massa, Alonso, Schumacher, Button, Rosberg, De la Rosa, Klien, Trulli. Fire kørere er udgået.
Barrichello prøver at komme forbi The Trulli Train, men Trulli er en af de sværeste at passe, jævnfør kælenavnet. Barrichello er frustreret. Han zig-zagger rundt om Trulli. Ralf Schumacher overhaler Kubica, der falder lidt tilbage i et godt race. Yamamoto spinder af og er den femte kører, der udgår.
Gult flag. Yamamoto holder parkeret midt i det hele.
Massa sætter hurtigste omgang.
”Back to the pit” lyder det over team-radion til Nico Rosberg, der har tabt vandtrykket. Synd for Rosberg, der har kørt et forrygende løb. Jarno Trulli kører også i pit. Også David Coulthard vælger at køre i pit. Øv, Nico Rosberg kører hele vejen i garagen med Williams raceren. Løbet er slut for den unge tysker med finske aner.
Skuffelserne De la Rosa og Barrichello har kørt sig godt op i feltet, men de mangler begge pit stops. Så kom Barrichello i pit. 7,4 sekunder. Fisichella og Ralf har også kørt sig godt frem i feltet.
30 omgange tilbage. Massa i front. Skal han vinde sit første Formel 1 Grand Prix?
Michael Schumacher kører af banen, men redder den ind igen! Button kommer tættere på! Det er altså Massa og Alonso forrest med Schumi og Button kæmpende om den sidste podieplacering.
”Michael Schumacher har dækproblemer”, hører Alonso over team-radioen.
De la Rosa og Fisichella i pit. 12,1 sekunder for Renault’en.
Stillingen lige nu: Massa, Alonso, Schumacher, Button, Ralf, Kubica, De la Rosa, Webber.
Hård kamp mellem De la Rosa, Webber og Barrichello! Meget tæt kamp i denne racertrio.
Begge de japanske teams - Toyota og Honda - er mødt op til dette Grand Prix med forbedret aerodynamik. Det er begge teams, der er på vej frem. De vil op og konkurrere med Ferrari og Renault.
25 omgange tilbage.
Michael Schumacher kører hurtigste omgang. 1:28:193. Så var der vist heller ikke større dækproblemer! Jean-Pablo Montoya har banerekorden i Istanbul.
Kubica i pit. 9,0 sekunder.
De la Rosa er nu oppe på femtepladsen. Han har Mark Webber lige bag sig, der igen har Barrichello pustende i nakken.
20 omgange tilbage.
Stillingen lige nu: Massa, Alonso, Schumacher, Button, De la Rosa, Webber, Barrichello, Fisichella.
BARRICHELLO OVERHALER MARK WEBBER!
Vi har nu Honda biler på 4. og 6. pladsen.
Massa i pit. 7,8 sekunder. Alonso i pit. 7,7, sekunder. Button i pit. Nu skal Schumacher køre tid ind. Det er hans speciale. Kan de gøre det? Superspændende. Mark Webber i pit. 9,4 sekunder.
Kubica kører af banen, men redder den og kommer tilbage på asfalten igen. Mark Webber gør mærkværdigvis det samme lige bagved. Kort efter overhaler Webber Kubica.
Michael Schumacher kører hurtigste omgang. 1:28:106. Dett er sådan vi kender ham! Nu angriber Barrichello i Honda De la Rosa i McLaren hårdt!
Michael Schumacher kører betydeligt hurtigere end Alonso, men er det nok?
SCHUMI I PIT! 7,1 sekunder. Han kommer ud lige bagved Alonso! Så er der kamp.
15 omgange tilbage.
Schumacher er under et sekund efter Alonso! Oh, hvilket drama! Så er der racerløb, Formel 1 fans!
Barrichello i pit. Schumacher er lige i baghjulet på Alonso. Han virker som om han er betydeligt hurtigere på nogle dele af banen, medens Alonso trækker fra på andre. Føj, hvor er det dog spændende. VI ELSKER FORMEL 1.
Stillingen lige nu: Massa, Alonso, Schumacher, Button, De la Rosa, Fisichella, Ralf, Barrichello.
Christijan Albers taber højre forhjul og udgår af løbet. Gult flag i sving 6.
10 omgange tilbage.
Button kører hurtigste sving 8: 265 km/t igennem det blinde sving!
Alonso kører 310 km/t på langsiden med Michael Schumacher i spejlene!
9 omgange tilbage.
SCHUMACHER ANGRIBER, MEN DER ER GULT FLAG. HAN MÅ VENTE TIL DER ER GRØNT FLAG!
8 omgange tilbage. Det gule flag er væk.
7 omgange tilbage.
6 omgange tilbage.
5 omgange tilbage.
Schumacher lige i halen på Alonso. Det er nervepirrende.
4 omgange tilbage. Alonso har kørt en kanonomgang. Det bliver svært for Schumi, men det er altså nu han skal sætte ind, hvis han skal indhente Alonso i den samlede stilling.
3 omgange tilbage.
Massa har 10 sekunders forspring til Alonso, der holder Schumacher stangen. Hvornår angriber han igen? Venter han til sidste omgang og satser på at den unge spanioler bliver nervøs? Det plejer han nu ikke.
2 omgange tilbage.
Michael Schumacher sætter hurtigste omgang, men er stadig bag Alonso. Kun få centimeter skiller dem ad!
Sidste omgang!
Kommer der et nyt angreb fra Schumacher?
MASSA VINDER DET TURKISKE GRAND PRIX! TIL LYKKE, TIL LYKKE, TIL LYKKE..
”Thank you, boys., Thank you. I am sorry for Michael, but this is a very special day for me”, siger Massa rørende over team-radioen. Massa: du er for cool. Fortjent sejr.
Alonso og Michael Schumacher kører næsten samtidig over målstregen, men Alonso sikrer sig andenpladsen med et par centimeter! Button bliver nummer 4, De la Rosa nummer 5, Fisichella bliver sekser, Ralf og Barrichello tager de sidste VM point.
Slutesultatet kommer her på siden om et øjeblik.
Tak for denne gang. På gensyn i Monza.
Velkommen til Istanbul. Vi skal køre Formel 1. Vi skal køre stærkt. Banen i Istanbul er en af Grand Prix seriens hurtigste.
Vi har rød front. Massa har sikret sig sin første pole position. Team kammerat Michael Schumacher holder lige ved siden af. Renault'erne holder lige bagved og er klar til at skyde forbi. Kimi holder helt nede på P7. Jenson Button - vinderen af det ungarske Grand prix! - holder lige foran på P6. Heidfeld på P5 og Kubica på P8 er de store overraskelser fra kvalifikationen.
Der er 30 minutter til start.
TV2 kårer HOT/NOT listen op til starten:
HOT
De La Rosa (Nr. 2 i Ungarn)
Jenson Button (Nr. 1 i Ungarn)
Ungarns Grand Prix (de mange overhalinger)
NOT
Liuzzi (skyld i Raikkonens uheld i Ungarn)
Michael Schumacher (overhaler med rødt flag i Ungarn)
Fernando Alonso (hjulet er ikke skruet ordentligt fast)
Vi er midt i silly season. Det kaldes dette tidspunkt i sæsonen, hvor de mange rygter om team sammensætninger florerer. Nogle rokader er dog på plads: Mark Webber skal køre for Red Bull sammen med veteranen David Coulthard. Alonso skal køre for McLaren. Det stærkeste rygte er at Kimi skal køre for Ferrari fra næste sæson. Det store spørgsmål - der først besvares til Grand Prix'en i Monza - er hvad Michael Schumacher skal fremover. Fortsætte hos Ferrari? Stoppe karrieren? Begynde for et nyt team? Til BMW for en milliard?
Der er 36 grader i Istanbul. Der er 10 minutter til start.
Spændingen er i top i årets Grand Prix serie. Der er kamp om verdensmesterskabet, der er mange, der kan vinde Grand Prix’er, vi har Massa på pole og vi har senest været vidne til et forrygende GP i Ungarn med masser af dramatik og et utal af overhalinger.
Det er Schumacher vs. Alonso. Det er Ferrari vs. Renault. Og så er der alle de andre. Hvad kan Heidfeld med det flotte pole position og hvor langt når Jenson Button denne gang. Og hvad med Kimi? Kommer han overhovedet i mål med sin McLaren?
Bilerne er kørt ud på installationsrunden. Alle racerne startede uden problemer. Der er en fantastisk bane, hvor vi kan forvente mange overhalinger. Den er bred, den er sikker. Den er bygget til action!
Jeg elsker disse øjeblikke. Sekunderne før starten på et Formel 1 løb: Røde lys. Lysene slukkes. Starten er gået!
Alonso prøver at presse sig ind i mellem Ferrarierne, men Schumi afviser. Massa holder føringen. Der er en kollisioner nede bagved i første sving. Kaotisk start. Alle biler kom videre og vi slipper for Safety Car (SC). Fisichella, Heidfeld, Raikkonen i pit med beskadigede biler. Webber får en fantastisk start. Det gør unge Nico Rosberg også. Button er godt med.
Stillingen lige nu: Massa, Schumacher, Alonso, Button, Webber, Rosberg, Kubica, Klien.
RAIKKONEN KØRER GALT! Han bliver siddende i vognen. Åh, nej..hvad sker der? Kimi er ude efter blot 3 omgange. Også Sato og Monteiro er udgået efter tumulten i starten.
Vi ser starten igen på TV monitorene og kan se af Kimi bliver ramt bagfra i starten og punkterer på det ene baghjul. Han kommer hjem til pit og får skiftet hjulet, men kører efterfølgende racerbilen af banen i et voldsomt styrt ind i barrieren. Det lignede Alonso's afkørsel i Ungarn, hvor det ene hjul ikke var skruet ordentligt fast. Er det samme mon sket for Kimi Raikkonen?
Trulli er flyvende og overhaler nu Liuzzi, der var en af dem, der skabte panik under starten, men som selv slap igennem uden problemer. Kubica har overhalet Rosberg!
De store skuffelser på banen lige nu er De la Rosa nede på 9. pladsen og Barrichello helt nede på 13. pladsen. Kubica (BMW) jagter Webber (Williams). Kubica er tændt i dag!
50 omgange tilbage.
Barrichello overhaler Liuzzi og tager en placering.
Michael Schumacher kører hurtigste omgang. Schumacher øger forspringet til Alonso.
Ralf Schumacher, Fisichella og Heidfeld ligger helt tilbage i feltet efter ekstraordinære pit stop i starten.
Michael Schumacher sætter ny hurtigste omgang. 1:18.791. Han er et halvt sekund hurtigere end Alonso per omgang. Button hænger godt på Alonso. Herefter er der et stort spring ned til de øvrige biler.
Liuzzi spinder af og udgår! Han holder på et meget farligt sted! Safety Car på banen.
Banen i Istanbul er en typisk 2-stops strategi bane. Men nu går både Ferrari og Renault i pit med begge biler! Button går også i pit. Ferrari tager begge biler i pit på samme tid, så Schumi må holde i kø. Det betyder at Alonso overhaler ham i pit'en. Sikke noget rod! Hvad tænker de dog på? Vorherrebevares. Komplet idiotisk, men måske uundgåeligt?
Stillingen lige nu: Massa, Alonso, Schumi, Button, Rosberg, Klien, De la Rosa, Trulli. De fire første har været i pit. Barrichello og Coulthardt har sneget sig op på en 9. og en 10. plads uden pit stop. Det er et meget rodet Grand Prix. Men det er ret spændende. Safety Car forlader banen.
Løbet er givet frit. Nu kan Alonso jagte Massa. Schumi har mistet sit forspring og er altså nede på tredjepladsen. Han har Button efter sig. Rosberg ligger på en meget overraskende 5. plads, men mangler ligesom flere andre kørere et pit stop.
40 omgange tilbage.
Der er tæt race nede bagved efter SC har samlet hele feltet. Webber og Kubica er faldet tilbage til 11. og 12. pladsen, men har begge taget et pitstop ifm. SC.
Fisichella overhaler Kubica, men Kubica vil ikke give sig. Kubica kører meget som Raikkonen, men må afgive positionen til Renault'en. Barrichello overhaler Trulli, men Trulli kommer tilbage. Masser af kampe nede i feltet. Pedro De la Rosa overhaler Christian Klien.
Stillingen lige nu: Massa, Alonso, Schumacher, Button, Rosberg, De la Rosa, Klien, Trulli. Fire kørere er udgået.
Barrichello prøver at komme forbi The Trulli Train, men Trulli er en af de sværeste at passe, jævnfør kælenavnet. Barrichello er frustreret. Han zig-zagger rundt om Trulli. Ralf Schumacher overhaler Kubica, der falder lidt tilbage i et godt race. Yamamoto spinder af og er den femte kører, der udgår.
Gult flag. Yamamoto holder parkeret midt i det hele.
Massa sætter hurtigste omgang.
”Back to the pit” lyder det over team-radion til Nico Rosberg, der har tabt vandtrykket. Synd for Rosberg, der har kørt et forrygende løb. Jarno Trulli kører også i pit. Også David Coulthard vælger at køre i pit. Øv, Nico Rosberg kører hele vejen i garagen med Williams raceren. Løbet er slut for den unge tysker med finske aner.
Skuffelserne De la Rosa og Barrichello har kørt sig godt op i feltet, men de mangler begge pit stops. Så kom Barrichello i pit. 7,4 sekunder. Fisichella og Ralf har også kørt sig godt frem i feltet.
30 omgange tilbage. Massa i front. Skal han vinde sit første Formel 1 Grand Prix?
Michael Schumacher kører af banen, men redder den ind igen! Button kommer tættere på! Det er altså Massa og Alonso forrest med Schumi og Button kæmpende om den sidste podieplacering.
”Michael Schumacher har dækproblemer”, hører Alonso over team-radioen.
De la Rosa og Fisichella i pit. 12,1 sekunder for Renault’en.
Stillingen lige nu: Massa, Alonso, Schumacher, Button, Ralf, Kubica, De la Rosa, Webber.
Hård kamp mellem De la Rosa, Webber og Barrichello! Meget tæt kamp i denne racertrio.
Begge de japanske teams - Toyota og Honda - er mødt op til dette Grand Prix med forbedret aerodynamik. Det er begge teams, der er på vej frem. De vil op og konkurrere med Ferrari og Renault.
25 omgange tilbage.
Michael Schumacher kører hurtigste omgang. 1:28:193. Så var der vist heller ikke større dækproblemer! Jean-Pablo Montoya har banerekorden i Istanbul.
Kubica i pit. 9,0 sekunder.
De la Rosa er nu oppe på femtepladsen. Han har Mark Webber lige bag sig, der igen har Barrichello pustende i nakken.
20 omgange tilbage.
Stillingen lige nu: Massa, Alonso, Schumacher, Button, De la Rosa, Webber, Barrichello, Fisichella.
BARRICHELLO OVERHALER MARK WEBBER!
Vi har nu Honda biler på 4. og 6. pladsen.
Massa i pit. 7,8 sekunder. Alonso i pit. 7,7, sekunder. Button i pit. Nu skal Schumacher køre tid ind. Det er hans speciale. Kan de gøre det? Superspændende. Mark Webber i pit. 9,4 sekunder.
Kubica kører af banen, men redder den og kommer tilbage på asfalten igen. Mark Webber gør mærkværdigvis det samme lige bagved. Kort efter overhaler Webber Kubica.
Michael Schumacher kører hurtigste omgang. 1:28:106. Dett er sådan vi kender ham! Nu angriber Barrichello i Honda De la Rosa i McLaren hårdt!
Michael Schumacher kører betydeligt hurtigere end Alonso, men er det nok?
SCHUMI I PIT! 7,1 sekunder. Han kommer ud lige bagved Alonso! Så er der kamp.
15 omgange tilbage.
Schumacher er under et sekund efter Alonso! Oh, hvilket drama! Så er der racerløb, Formel 1 fans!
Barrichello i pit. Schumacher er lige i baghjulet på Alonso. Han virker som om han er betydeligt hurtigere på nogle dele af banen, medens Alonso trækker fra på andre. Føj, hvor er det dog spændende. VI ELSKER FORMEL 1.
Stillingen lige nu: Massa, Alonso, Schumacher, Button, De la Rosa, Fisichella, Ralf, Barrichello.
Christijan Albers taber højre forhjul og udgår af løbet. Gult flag i sving 6.
10 omgange tilbage.
Button kører hurtigste sving 8: 265 km/t igennem det blinde sving!
Alonso kører 310 km/t på langsiden med Michael Schumacher i spejlene!
9 omgange tilbage.
SCHUMACHER ANGRIBER, MEN DER ER GULT FLAG. HAN MÅ VENTE TIL DER ER GRØNT FLAG!
8 omgange tilbage. Det gule flag er væk.
7 omgange tilbage.
6 omgange tilbage.
5 omgange tilbage.
Schumacher lige i halen på Alonso. Det er nervepirrende.
4 omgange tilbage. Alonso har kørt en kanonomgang. Det bliver svært for Schumi, men det er altså nu han skal sætte ind, hvis han skal indhente Alonso i den samlede stilling.
3 omgange tilbage.
Massa har 10 sekunders forspring til Alonso, der holder Schumacher stangen. Hvornår angriber han igen? Venter han til sidste omgang og satser på at den unge spanioler bliver nervøs? Det plejer han nu ikke.
2 omgange tilbage.
Michael Schumacher sætter hurtigste omgang, men er stadig bag Alonso. Kun få centimeter skiller dem ad!
Sidste omgang!
Kommer der et nyt angreb fra Schumacher?
MASSA VINDER DET TURKISKE GRAND PRIX! TIL LYKKE, TIL LYKKE, TIL LYKKE..
”Thank you, boys., Thank you. I am sorry for Michael, but this is a very special day for me”, siger Massa rørende over team-radioen. Massa: du er for cool. Fortjent sejr.
Alonso og Michael Schumacher kører næsten samtidig over målstregen, men Alonso sikrer sig andenpladsen med et par centimeter! Button bliver nummer 4, De la Rosa nummer 5, Fisichella bliver sekser, Ralf og Barrichello tager de sidste VM point.
Slutesultatet kommer her på siden om et øjeblik.
Tak for denne gang. På gensyn i Monza.
Send en kommentar