Bosch udvikler ny hybridteknik til racerbiler
PRESSEMEDDELELSE
– Kinetic Energy Recovery System (KERS)
– Hybridteknik fra Bosch Motorsport
– Fra Formel 1 til DTM – og 24–timers løb
Bosch Motorsport udvikler nu et system, som udnytter den energi, der frigøres ved opbremsning, for at anvende den igen ved acceleration. Systemet forkortes i motorsportskredse KERS, og står for Kinetic Energy Recovery System.
Hybridteknikken anvendes i stigende grad i motorkøretøjer og har nu også fundet vej til racerbiler. Bosch udvikler en KERS–pakke opbygget i moduler, der opfylder alle eksisterende krav fra f.eks. Formel 1, DTM og 24–timers løb. Alt efter kravene til den enkelte racerbil udvikles systemet så man bl.a kan sænke antallet af tankstop ved at reducere brændstofforbruget.
"Sammenlignet med den hybridteknik, der anvendes til standardbiler, er koncepterne til motorsport klart mere effektive og meget kompakte. Vi fører allerede drøftelser med flere team i forskellige motorløbsserier, siger Klaus Böttcher, chef for Bosch Motorsport.
Hybridsystemerne fra Bosch Motorsport omfatter alt fra batteri, elektromotor og til KERS–controller. Systemerne indeholder ydelseselektronik, strømforsyning og styring af hybrid– og motorfunktioner. Til lagring af den opsamlede energi anvendes et lithium–ion–batteri med en effekt op til 750 kJ. Elektromotorerne vejer mellem 4 og 8 kg og har en ydelse på maks. 60 kW. Takket være opbygningen i moduler kan KERS fra Bosch sammensættes individuelt for at opfylde de krav, som de forskellige motorløbsserier stiller med hensyn til f.eks vægt og effekt.
Bosch koncernen har beskæftiget sig med hybridteknik i mere end 30 år og har stor erfaring i alle de største motorløbsserier. Bosch Motorsport Service er et datterselskab af Bosch Engineering GmbH.
***
– Kinetic Energy Recovery System (KERS)
– Hybridteknik fra Bosch Motorsport
– Fra Formel 1 til DTM – og 24–timers løb
Bosch Motorsport udvikler nu et system, som udnytter den energi, der frigøres ved opbremsning, for at anvende den igen ved acceleration. Systemet forkortes i motorsportskredse KERS, og står for Kinetic Energy Recovery System.
Hybridteknikken anvendes i stigende grad i motorkøretøjer og har nu også fundet vej til racerbiler. Bosch udvikler en KERS–pakke opbygget i moduler, der opfylder alle eksisterende krav fra f.eks. Formel 1, DTM og 24–timers løb. Alt efter kravene til den enkelte racerbil udvikles systemet så man bl.a kan sænke antallet af tankstop ved at reducere brændstofforbruget.
"Sammenlignet med den hybridteknik, der anvendes til standardbiler, er koncepterne til motorsport klart mere effektive og meget kompakte. Vi fører allerede drøftelser med flere team i forskellige motorløbsserier, siger Klaus Böttcher, chef for Bosch Motorsport.
Hybridsystemerne fra Bosch Motorsport omfatter alt fra batteri, elektromotor og til KERS–controller. Systemerne indeholder ydelseselektronik, strømforsyning og styring af hybrid– og motorfunktioner. Til lagring af den opsamlede energi anvendes et lithium–ion–batteri med en effekt op til 750 kJ. Elektromotorerne vejer mellem 4 og 8 kg og har en ydelse på maks. 60 kW. Takket være opbygningen i moduler kan KERS fra Bosch sammensættes individuelt for at opfylde de krav, som de forskellige motorløbsserier stiller med hensyn til f.eks vægt og effekt.
Bosch koncernen har beskæftiget sig med hybridteknik i mere end 30 år og har stor erfaring i alle de største motorløbsserier. Bosch Motorsport Service er et datterselskab af Bosch Engineering GmbH.
***
Send en kommentar