« Home | EKSKLUSIVT PÅ GRANDPRIX.DK: San Marino, Europa Gra... » | Uenighed om Schumachers fremtid » | Tyrkiets Grand Prix - Istanbul, Live Blog » | Tyrkiets Grand Prix - Istanbul, Start Grid » | Tyrkiets Grand Prix - Istanbul, direkte [TV2, 13:55] » | Mercedes–Benz vil købe McLaren » | *** L I V E B L O G *** (Ungarns Grand Prix) » | Eksklusivt interview med Kimi Raikkonen » | *** L I V E B L O G *** » | Tysklands Grand Prix - Hockenheim [TV2, 13:55] »

Fernando Alonso vil gerne have en 'særlig' Monza sejr

Renault's Fernando Alonso kommer til søndagens Italienske Grand Prix med dobbelt så meget motivation som normalt. Spanioleren vil gerne udvide hans føring på point foran Michael Schumacher, men han vil også gerne påføre dem den yderligere tort, det vil være at tabe på Ferrari's hjemmebane i Italien.

"I år har jeg vundet på Silverstone, i Monaco, i Spanien - og det er helt sikkert at jeg også gerne vil vinde på Monza", udtaler Alonso til BBC News.

"Det er en af de legendariske racerbaner, så det er noget ganske særligt at vinde der, og især fordi det er Ferrari's hjemmebane."

Alonso udvidede hans føring til 12 point ved at blive nummer 2 foran Schumacher ved det seneste Grand Prix i Tyrkiet.

Men han indrømmer, at det bliver svært at vinde i Italien. Ferrari har været overlegne i Formel 1 de seneste tre måneder.

"Vi har haft en mærkelig sommer, så det var dejligt at bevise overfor omverdenen at bilen stadig er konkurrencedygtig." - Fernando Alonso

"Der er kun en målsætning for Renault teamet i øjeblikket: at komme foran Ferrari", erklærer Alonso.

"De har været meget dominerende i de seneste løb, så hvis man vinder over Ferrari, vinder man racerløb. Det er vores fokus."

Alonso har fået selvtilliden tilbage efter resulatetet i Turkiet, et løb, der bliver vundet af Schumacher's team-kammerat, Felipe Massa.

Han blev nemlig nummer to, selvsom teamet blev afskåret fra at anvende deres "mass dampers", en anordning, der tilfører dækgreb, men som er blevet forbudt af sporten's ledere.

"Jeg synes at holdet leverede en fantastisk indsats i Turkiet", siger Alonso.

"Vi har haft en besynderlig sommer, dels med hensyn til "mass damper" forbudet, dels på grund af nogle mindre gode resultateer, så det var meget tilfredstillende at vise, at bilen stadig er konkurrencedygtig. Vi kæmpede meget hårdt i det løb og det viser at vi er klar til kamp med Ferrari hele vejen til slutningen af Formel 1 sæsonen."

Renault føler sig forfulgt, især fordi motorsportsforbundet FIA erklærede "mass dampers" anordningen for lovlig, da Renault første gang besluttede at anvende den i slutningen af sidste sæson.

"Efter denne sommer er vi blevet endnu mere sultne efter at levere varen". - Bob Bell, Renault's tekniske chef

Men den tekniske chef, Bob Bell, oplyser at forbudet har gjort Renault endnu mere opsat på at vinde mesterskabet.

"Det er klart, at teamet lider under det forhold at "mass damper" forbudet kommer samtidig med sommerens test stop," udtaler Bell.

"Nu har vi en chance for at re-optimere R26'eren, og sommerens begivenheder har gjort os endnu mere determinerede. Det kan godt være at vi ikke scorer så mange point som før, men det vigtigste er, at vi ikke har mistet troen på at vi kan sætte et vinderbil på asfaltet hvergang. Vi kommer til at arbejde så hårdt som menneskeligt muligt for at vinde en meget tæt kamp, hvor fordelen skiftevis er hos os og Ferrari".